We zijn allemaal kunstenaars
De naam van het thema zegt het al. We gaan niet alleen leren over kunststromingen, kunstgeschiedenis over de verschillende kunstenaars, maar we gaan er ook over lezen, naar kijken, het zelf maken en het dus ervaren.

De leerlingen hebben de afgelopen weken kennis gemaakt met 4 beroemde Nederlandse kunstenaars;
Mondriaan, Vincent van Gogh, Corneille en Karel Appel.
 

Wie waren zij?
Wanneer en onder welke omstandigheden leefden en werkten ze?
Welke stroming vertegenwoordigden zij?
Wat maakten ze?
Welke techniek werd er gebruikt?
Waarmee werden ze beroemd?
Wat vinden we mooi?
 
Allemaal vragen en we zijn daarom samen op zoek gegaan naar antwoorden. We hebben internet ingezet als bron, filmpjes bekeken, maar ook lekker gebladerd door mooie informatieve boeken.
We hebben daarnaast gedichten gemaakt, informatieve teksten geschreven, een Powerpoint ontworpen en prentenboeken gelezen. Maar ook een prachtig lied geleerd en gezongen over het leven van Vincent van Gogh.
Maar natuurlijk zijn we ook in de huid van de verschillende kunstenaars gekropen. We zijn zelf kunst gaan maken. Een heus Mondriaan schilderij met schilderstape om de vlakken af te plakken.
 

Een mini en een maxi schilderij geïnspireerd door de werken van Corneille.
We timmerden beelden van sloophout en van kosteloos plastic afval en flessen kleurrijke sculpturen. Net zo kleurrijk als de beelden van Karel Appel.
 

En laten we niet vergeten de vrije expressie met verf en kleur. Gewoon doen en maken wat je zelf mooi vindt.
We gebruikten de streepjestechniek van van Gogh om geweldige zonnebloemen te maken. We hebben kennisgemaakt met ‘schilderen op muziek’ en de huishoek had plaatsgemaakt voor een schildersatelier.

Natuurlijk kwamen er meer Nederlandse schilders in beeld. Zo maakten we een levensgroot schilderij van Rembrandt na, de Nachtwacht en lieten we ons als de schilder Rembrandt fotograferen.
 

We gingen op bezoek bij een echte kunstenaar, Rob Scholte. We zijn met de trein naar Den Helder gegaan en werden door Rob en zijn vrouw Lijsje ontvangen in zijn Rob Scholte Museum.
 

We hebben een rondleiding gehad en hij heeft ons van alles verteld over verschillende kunstenaars. We hadden allemaal vragen voorbereid en kregen alle gelegenheid om hem van alles te vragen.

 

We mochten een kijkje nemen in zijn atelier en hebben geluncht in de grote museumzaal. Op de door Rob Scholte ontworpen vloerkleden hebben we gerold, gesprongen en gedold.
We mochten allemaal een mooie knikker uitzoeken uit zijn verzameling knikkers die hij gebruikt voor zijn knikker kunstwerken.
Een geweldige dag.
 
 
Maar natuurlijk was de afsluiting het mooiste van alles. Het ‘werk’ van alle leerlingen werd geëxposeerd in het speellokaal. De jongste leerling van de school verrichte de openingshandeling en knipte het lint door.
 

Alle ouders en belangstellenden werden door de leerlingen rondgeleid in ons eigen museum. Wat een mooie schilderijen, tekeningen en beelden zijn er gemaakt.
 
 
Wat een nieuwe ervaringen zijn er opgedaan. 
Wat hebben we veel geleerd!
Mooi uitdagend en betekenisvol onderwijs, een schoolvoorbeeld lijkt me.

Filmpje van de Expositie 'We zijn allemaal kunstenaars'